آشنایی با مزایا و معایب سوله های تیرورق

تاریخ : { ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ } - ( 588 )

در ساخت این گونه سوله ها از تیر ورق در فواصل زیاد استفاده شده و شناژ به پی به صورت جداگانه متصل شده ، همچنین فولاد بیشتری در این سازه مورد استفاده قرار گرفته که باعث می شود سوله بسیار سنگین شود و علت نامگذاری آن به همین علت است.

دسته بندی سوله ها

اگر یک تقسیم بندی کلی در دنیا سوله انجام دهیم و بخواهیم سوله ها را بر اساس وزن پس از ساخت تقسیم بندی کنیم، می توان  سوله ها به سه دسته زیر تقسیم شوند:

  • سوله سبک
  • سوله نیمه سنگین
  • سوله سنگین

که از نظر کارایی ، کاربرد در پروژه های کوچک و بزرگ ، نحوه ساخت و .. تفاوت های بسیاری با هم دارند.

سوله سبک

سوله های سبک به آ ن دسته از سوله ها گفته می شوند که از لوله ها ی سبک پیش ساخته در آن ها استفاده شده ،اسکلت ساختمان در گارگاه آماده شده ، درنتیجه سرعت اجرای کار بسیار سریع است.در ساخت آنها از فولاد کمتری استفاده می شود که باعث کاهش وزن سازه می شود واز طرفی نیز دارای استحکام قابل قبولی است.

سوله تیر با جان سینوسی

سوله های که به روش تیر جان سینوسی ساخته می شوند بسیار سبک و مستحکم اند و قابلیت ساخت درابعاد بزرگ نیز در آن ها وجود دارد.در این گونه سوله ها جهت افزایش استحکام تیر یکی از روش ها موج دار کردن جان است که از دو تیغه صاف و یک تیغه موجی شکل(سینوسی) درمیان آن استفاده می شود ، در نتیجه باعث شده مقاومت تیر افزایش یابد.

تیر ورق چیست؟

صفحات فولادی اند، که در اندازه های دلخواه ،توسط دستگاه برش"CNC" برش  داده شده و توسط جوشکار به هم متصل شده واز  اشکال مختلف تشکیل میشوند .تیر ورق ها به دلیل وزن کم و استحکام بالا محبوبیت بیشتری نسبت به تیر آهن ها در ساخت سوله دارند.از انواع تیر ورق ها می توان به تیر جان سینوسی اشاره کرد ،که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و فرسایش دارند و دارای هزینه و وزن کمتری هستند.امروزه به دلیل مزایای که ذکر شد ، بیشتر از تیر ورق ها برای ساخت سوله هایی که اسکلت فلزی اند استفاده میشود.

مزایای سوله تیر ورق

  • امکان بازیافت قطعات سوله بعد از بی استفاده شدن آن وجود دارد
  • استفاده از جرثقیل سقفی ،که در صنعت بسیار پر کاربرد است
  • ساخت سوله چند طبقه  را نام برد

 

معایب سوله های سنگین  

از معایب سوله های سنگین می توان به محدویت در اندازه دهانه سوله اشاره کرد ،علت آن هم با افزایش دهانه سوله بیشتر از(45 متر)  تعادل وزنی سازه را برهم زده که باعث کاهش امنیت در آن می شود .و مهمترین عیب سوله های سنگین می توان به گران تمام شده ساخت آن اشاره کرد.

کلام آخر

هر سوله بر اساس ساختار کاربرد متفاوتی دارد ، و دارایی مزایا و معایب خاص خودش است که شما باید بر اساس میزان هزینه ساخت سوله ، متراژ آن ، مواد مصرفی در ساخت و نیاز و نوع کاربری آن را در نظر گرفته تا بهترین انتخاب را داشته باشید.