سوله چیست

تاریخ : { ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ } - ( 537 )

 سوله ها در واقع از پرکاربرد ترین سازه ها موجود در صنعت در سرار جهان اند ،که با توجه به نوع صنعت و نیاز آن ها در ابعاد و اندازه های گوناگون ساخته می شوند .

hormoz_soleh_rpoject

سوله همان سازه های هستند  که معمولا دارای  دهانه بزرگ برای و ورود و خروج کالا مورد استفاده قرار می گیرند و محیط داخلی ان  بدون استفاده از ستون میانی ساخته شده اند .

مهمترین کابردهای سوله

از مهمترین کابردهای سوله می توان در ساخت ،آشیانه هواپیما ،سالن های ورزشی، انبار ،سالن اجتماعات ،مرغداریه ها ، دامداریها ، کارخانجات ،سالن همایش ،و ....را نام برد .

وزن یک سوله

وزن یک سوله به عوامل مختلفی مانند نوع مصالح ساختمانی، طول دهانه سوله ،منطقه نصب و راه اندازی سوله ،میزان ارتفاع سوله ، داشتن جرثقیل سقفی ،به منطقه نصب از نظر وزش باد و میزان بارش برف دارد . این اجزا در کنار یکدیگر باعث  ساخت سازه اصلی می شوند ، که در صورت عدم وجود یکی از اجزای اصلی می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود .

اجزای اصلی سوله

اجزای اصلی سوله شامل ، ستون ها ، تیرها ، بادبند ،میل مهار ،استرداد،رفترها ،پیچ و مهره،

مهمترین گام در ساخت یک سوله

مهمترین گام  در ساخت یک  سوله ، همان طراحی سوله است و با توجه با نوع صنعتی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد ،به سوله های سبک ،خرپا یا سوله های فوق صنعتی تقسیم بندی می شود. در طراحی سوله باید محل اجرا را از نظر میزان بارش برف ، باران ، گرما ، سرما ،نوع خاک زمین ، زلزله خیزی ، طوفان و ... بررسی کرد وسپس طبق درخواست مشتری ، سازه را طراحی کرد.

گام بعدی در ساخت سوله

مهمترین گام بعدی در ساخت سوله ، زیر سازی است ،چونکه اگر پی تراز نباشد ، سوله کج شده و باعث بروز مشکل میشود.

مراحل بعدی که  به منظور ساخت و اجرا سوله  شامل :

  • مرحله اول،ساخت قطعات و سپس مونتاژ سوله بر اساس پلانهای طراحی شده است  ، که در آن پیمانکاران و متخصصین بعد از کنترل ابعاد و ضخامت های  نهایی سازه های  ساخته شده را تحویل  گروه مونتاژ داده و اجازه می دهند تا کارهای پایانی را انجام دهند .
  • مرحله بعد جوشکاری است ، که باید از متخصصین امر و همچنین ماشین آلات پیشرفته جوشکاری ، بر اساس استانداردهای موجوداستفاده کرد .به نحوی که محل جوشکاری باید مقاومتی برابر با مقامت سایر قسمت های سازه داشته باشد .
  • بعد از اتمام مرحله جوشکاری،نوبت به مرحله رنگ آمیزی میرسد، در این مرحله  باید لایه های چربی و گرد و خاک از روی بدنه سازه برداشته شود و سپس رنگ آمیزی صورت گیرد .
  • در مرحله بعد  اتصالات باید  به یکدیگربا استفاده از پیچ و مهره و یا انواع روش های دیگر به هم متصل شده و دهانه ستون ها پس از نصب  تنظیم شود .
  • بعد از اتمام تمام اتصالات و قطعات سوله نوبت به دیوار چینی میرسد ، که بعد از اتمام دیوار چینی برای عایق بندی سقف ونصب سقف سوله اقدام می شود.از جمله پوشش های که برای سقف سوله استفاده می شود شامل ورق کرکره، توری و ....

لازم به ذکر است که تمامی مراحل فوق زیر نظر مهندسین ناظر، متخصص امر و البته طبق استانداردهای بین‌المللی و ملی انجام می‌شود. بنابراین روند کار هر روز ارزیابی شده و میزان پیشرفت آن بررسی می‌گردد.