اجزای سوله

تاریخ : { ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ } - ( 535 )

سوله ها بر اساس فونداسیون ستون ها ساخته می شوند ، یعنی از قابهای متعدد شیب دار متصل به هم تشکیل شده اند، که باعث ایجاد مقاومت در برابر زلزله ، باد و ..می شود که به سوله وارد می آید.

قاب اصلی:

به مجموع ستون ها و تیرها  قاب اصلی ،یافریم سخت (Rigid Frame)  نیز گفته می شود که به  تیرهای شیب دار سوله  اصطلاحا "رفتر" نیز می گویند .ستون ها و تیرها در ابتدا به صورت ورقه هستند ، که با توجه به مقطع برش خورده و به هم جوش داده می شوند. ستون ها از پایین به صفحه ستون و از بالا به رفتر ها جوش داده می شوند ، در کشور ما رفتر ها و ستون ها به صورت غیر منشوری برای ساختار سازه ها طراحی و تولید می شوند..

Rafter)) رفتر

رفترها در واقع همان تیرهای افقی اند که به قسمت ستون ها متصل می شوند.از طریق آنها بار سقف به ستون ها منتقل شده

پرلین (Purlin)

تیرهای فرعی هستند،که برای اتصال پوشش سقف به سازه جهت تحمل وزن سقف و پوشش دیوارها در راستای طول سوله وبافاصله های معین از هم  مابین  قاب های اصلی  قرار می گیرند.پرلین ها را توسط نبشی های متصل کننده و پیچ به رفترهای قاب اصلی متصل می کنند.

تاج(crown)

به محل اتصال دو رفتر در قسمت بالای  فریم سوله  را گویند.

لاپه جانبی یا girt

المانهای مفصلی ای  هستند که جهت نگه داشتن دیواره های سبک سوله در جداره سوله مور استفاده قرار می گیرند . و ما بین فریم ها به صورت طولی کار گذاشته می شود.نحوه اتصال گیرت ها به یکدیگر و ستون ها ، اغلب مفصلی است. به دلیل اینکه در سوله ها نیروی باد از نیروی ثقل بزرگتر است در نتیجه گیرت ها را به شکل ناودانی طراحی  می کنند که بتواند نیروی ثقل را با خمش حول محور ضعیف و نیروی باد را با خمش تحت محور قوی تحمل کنند.

استرات( strut)

استرات ، نوعی قطعه مکانیکی است که وظیفه اتصال قاب های موازی در نقاط متقارن را بر عهده دارد.به دلیل کاهش فشار وارده بر ستون ها  از استرات ها می توان به عنوان مهار کننده طولی برای قاب سوله استفاده کرد. بسته به اندازه دهانه سوله تعداد استرات که در ساخت سوله  استفاده می شود متفاوت است .نحوه اتصال استرات ها به ستون ها به فرم مفصلی است و دراقع یکی از تفاوت های عمده گرت ها و استرات ها همان نوع اتصال و عملکردشان است.

مهاربند اصلی قائم

این قطعه مقاوت سازه را در برابرباد و زلزله به طرز چشمگیری افزایش میدهد.در مهاربند های سوله معمولا از میلگردهای نبشی و دوبل  ناودانی جهت مهاربندی جانبی در راستای طولی سوله عموما همگرا استفاده می شود .

وال پست (wall post)

به المان های قائم نگه دارنده دیوار ها که در ابتدا و انتهای ستون های فرعی نصب می شوند گویند ، که به عنوان کاهش دهنده میزان باد در ستون های اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.به عنوان پایه درهای ورودی  هم قابل استفاده اند.

سینه بند(Flange Stay)

 از این قطعه عموما برای جلوگیری از پیچش های جانبی بال تیر در قسمتهای انتهایی تحت فشار بال ها استفاده شده است ،و  عموما با استفاده از نبشی ورق نصب می شوند.

پی

سوله ها بر روی محلی به نام پی نصب می شوند.به دلیل سبک بودن سوله های نسبت به ساز های فلزی دیگر اغلب در سوله ها از پی منفرد جهت انتقال نیرو به خاک استفاده می کنند. در سوله نیروی باد نیز از نیروی زلزله بیشتر است در نتیجه از  پی های منفرد در جهت طولی سوله استفاده می شود تا از بلند شدن سوله تحت نیروی جانبی جلوگیری شود .

در طراحی ساخت سوله ها ، نحوه اتصال ستون ها به پی به صورت مفصلی در نظر گرفته می شود .

ستون ها در سوله ها اغلب فلزی هستند که این فلزی بودن گاهی به یک معضل بزرگ تبدیل میشود زیراکه قسمت انتهای آن در خاک قرار می گیرد ممکن است دچار خوردگی شده و دوام طول عمر سوله را پایین آورده ،به همین دلیل با ساخت ستونک های کوتاه بتنی ،ازتماس پی با  عوامل خورنده زمین جلوگیری می شود.

جرثقیل سقفی

به دلیل اینکه عمدتا سوله ها برای مصارف صنعتی طراحی می شوند ، استفاده از جرثقیل سقفی در آنها رایج است ، در قسمت بالای سوله ها جایگاهی تعبیه شده که می توان جرثقیل را بر روی آن نصب کرد.جرثقیل های سقفی را می توان به صورت طولی و یا عرضی نصب کرد و یا حتی بیش از یک جرثقیل مورد استفاده قرار داد، هر کدام از جرثقیل های که نصب می شوند دارای وزن و کاربرد متفاوتی هستند.